۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۳, جمعه

گردشگری

تعداد گردشگران ایران
قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: آمار گردشگري داخلي در سه ماهه‌ي نخست سال، وقوع ‌٦٠ ميليون نفر سفر با هزينه‌اي معادل ‌١٦ هزار و ‌١٦٦ ميليارد ريال را نشان مي‌دهد.
حميد بقايي افزود: طرح جديد آمارگيري گردشگران براساس استانداردهاي آماري ارايه‌شده ازسوي سازمان جهاني جهانگردي با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مركز آمار ايران و يك شركت خصوصي تهيه شده است.

وي ادامه داد: براساس آمار تهيه‌شده، تعداد شب‌هاي اقامت در هتل‌ها و مراكز اقامتي كشور در مجموع ‌٢٥٩ ميليون شب بوده است.
او متوسط طول سفر را پنج شب اعلام و بيان كرد: براساس اين آمار، استان فارس بيشترين تعداد گردشگر را در سه ماهه‌ي نخست سال داشته است و پس از آن، استان‌هاي خراسان، هرمزگان، كرمان، مازندران، گيلان، اصفهان، خوزستان و تهران در رتبه‌هاي بعدي استان‌هاي گردشگرپذير قرار دارند.
قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيشترين حجم گردشگر را در فروردين‌ماه دانست و اظهار داشت: كم‌ترين تعداد گردشگران نيز در ارديبهشت‌ماه بوده كه البته اين ميزان دوباره در خردادماه افزايش يافته است.
بقايي استان‌هاي مركزي، شرقي و جنوب شرقي را به ترتيب داراي بيش‌ترين و كم‌ترين مبدا سفر اعلام كرد و افزود: استان‌هاي اصفهان و تهران از جمله استان‌هايي بودند كه بيشترين سفرها از آن‌ها آغاز شده‌اند و برعكس استان‌هاي جنوبي مانند خوزستان،‌ هرمزگان و استان‌هاي شرقي جزو استان‌هاي كم‌تر گردشگرفرست بوده‌اند.
به گفته‌ي او، ‌٥٥ درصد از جامعه‌ي آمارهاي گردشگري داخلي كشور در سه ماهه‌ي نخست سال هدف خود را از سفرها تفريح اعلام كرده‌اند و حدود ‌١٨ درصد اين آمار ديدار دوستان و آشنايان، حدود ‌١٦ درصد زيارت و مقاصد مذهبي، شش درصد سفرهاي كاري، ‌٥/١ درصد درمان و ‌٥/١ درصد نيز با هدف‌هاي متفرقه به سفر پرداخته‌اند.
وي بيان كرد: بنابر اين آمار، توزيع طول سفر اعداد مختلفي را نشان داده است، به‌طوري كه ‌٨/٣٤ درصد سفرها يك تا سه روزه و ‌٤٦ درصد سفرها چهار تا هفت شبانه‌روز را دربر گرفته و حدود ‌٢٠ درصد نيز سفرهاي بيش از هفت شبانه‌روز را تشكيل داده‌اند.
قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حدود ‌٤٥ درصد سفرهاي انجام‌شده را از طريق خودروهاي شخصي دانست و ادامه داد: سي‌وسه درصد سفرها با اتوبوس و ميني‌بوس، ‌١٠ درصد سفرها با قطار و كم‌تر از ‌١٠ درصد را سفرهاي هوايي و بقيه را نيز سفر با ديگر وسايل نقليه عمومي تشكيل داده‌اند‌. از مجموع سفرهاي انجام‌شده حدود ‌٥٠ درصد اقامت‌ها در خانه‌ي اقوام و آشنايان و بقيه در هتل‌ها،‌ مهمان‌پذيرها، چادرها و خانه‌هاي استيجاري بوده است.
بقايي يادآور شد: در چهار ماهه‌ي نخست سال، ‌٢٠٠ تا ‌٢٥٠ هزار گردشگر از كشورهاي همسايه، بويژه كشور عراق به قصد زيارت امام رضا (ع) به كشور وارد شده‌اند.
وي اضافه كرد: عدد رسمي گردشگران ورودي به كشور در چهار ماهه نخست سال ‌٤٠٠ هزار نفر بوده كه علاوه بر مقاصد مذهبي به قصد تجارت و كار نيز بوده است.
او درباره‌ي تاييد آمارهاي گردشگري خارجي نيز تصريح كرد: براساس تعريف سازمان جهاني جهانگردي هر كسي كه بين يك تا دو شب در يك كشور اقامت داشته باشد، گردشگر محسوب مي‌شود، اگر ما نيز از همين زاويه به آمارهاي تهيه‌شده نگاه كنيم، كم‌تر به اختلاف نظر درباره‌ي تعداد گردشگران خارجي مي‌رسيم.
قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: عدد يك ميليون و ‌٤٠٠ هزار نفر ورودي به كشور چندان عدد درشتي نيست كه بخواهيم از سر و ته آن نيز بزنيم. به نظر من، اين كج‌سليقگي و ناشي‌گري است كه بخواهيم همه اين اعداد را زير سوال ببريم.